Skip to the content

Turistindustirien har taget en ny drejning

Turistindustri strategi

Det kan ikke længere komme bag på nogen, at internettet ikke sådan uden videre kan ignoreres. Hvad end forbrugerne er på udkig efter en ny lampe, en sommerjakke eller måske en ny bil, begynder flere og flere nemlig deres købsproces online, hvor mange også færdiggør den. 

Internettet har åbnet op for et væld af nye muligheder når det kommer til shopping. I dag har enhver forbruger med en velfungerende internetforbindelse rig mulighed for at sammenligne priser, tilbud og virksomheder på kryds og tværs såvel som at læse hudløst ærlige forbrugeranmeldelser. Der bliver shoppet mellem alt fra tasker til forsikringsselskaber, og det hele sker med få klik. 

Det samme gør sig gældende når det kommer til markedet for ferier og oplevelser. Forbrugerne forventer en enkel og transparent købsproces og tøver ikke med at klikke videre, hvis de bliver præsenteret for et bedre tilbud. Der skal desuden ikke meget til, før forbrugerne klikker sig væk, hvis den side, de besøger, virker kompliceret, utroværdig, ikke er responsiv eller leverer en anden information end forventet.  

 

Skarp konkurrence

Den gode nyhed for den danske turistindustri er, at den klarer sig betydeligt bedre i det digitale univers end mange andre danske industrier. Men kaster man derefter blikket på europæiske lande som eksempelvis England, Belgien og Norge, klarer de sig dog stadig betydeligt bedre end deres danske lillesøster.

VisitDenmarks prognose for dansk turisme i 2018 er dog lys og varsler vækst i både udenlandske og danske overnatninger i 2018. Det er især de udenlandske overnatninger, der gør prognosen grøn, men adm. direktør Jan Olesen fra VisitDenmark maner til jubelro. Han mener, at det gælder om at holde øjnene rettet fast mod målet om fremgang, da man hurtigt bliver kastet af turistmarkedstoget, der konstant futter afsted. Hvis man ser på turismens vilde og konstante fremgang, er de 2-4 % vækst i udenlandske overnatninger nemlig ikke prangende. Kigger man samtidig på forbrugernes efterspørgsel, så trænger den danske turistindustri i den grad til at ryste posen. 

 

Point of no return

Den danske turistindustri har nemlig ramt et ’point of no return’. Som det også har været tilfældet ved både transport- og musikindustrien, undergår turistindustrien i disse dage en digital revolution. 

Turistindustrien er nemlig ikke længere forbeholdt virksomheder, men bliver i stigende grad også indtaget af privatpersoner, som udlejer deres eget hjem til rejselystne turister gennem den populære online markedsplads, Airbnb. Og således stiger antallet af sengepladser sideløbende med konkurrencen.

 

En helt ny forretningsstrategi har gjort sin entré

Lige nu tilbyder Airbnb 261 forskellige udlejningsmuligheder i Blåvand i uge 28 (opdateret d. 18/6 2018). Udlejningsmulighederne består både af sommerhuse og udlejeres private hjem. Airbnb gør det nemlig let og enkelt for den private husejer at håndtere hele udlejningsprocessen alene. Der er ingen skjulte mellemmænd og Airbnb opkræver kun et lille gebyr pr. gennemførte reservation.

Det eneste udlejeren skal gøre er at indgå en aftale med et professionelt rengøringsfirma og eventuelt lave en aftale med en person, der kan overdrage nøglen til feriehusets nye lejere, hvis udlejeren selv bor for langt væk fra ferieudlejningen. Herefter kan den private udlejer læne sig trygt tilbage, mens Airbnb klarer alt markedsføring og promovering.

Verdens største indkvarteringsplatform, Booking.com, har ligeledes gjort sin entre på det danske marked og lader i uge 28 den eventyrlystne turist vælge mellem 102 forskellige feriehuse (fra eksempelvis Dancenter og SologStrand) beliggende i Blåvand og omegn. Men platformen er ikke kun enormt interessant for turister. 

Med en provision på 15%, en global modtagergruppe og 24-timers kundeservice er det ligeledes mere end favorabelt for den private feriehusudlejer at lade sit feriehus registrere på platformen.

 

Ingen grund til at give op

Selvom internettets mange muligheder giver mere traditionelle virksomheder kamp til stregen, skal den danske turistindustri dog langt fra kaste håndklædet i ringen!

Vores bedste råd til turistindustriens virksomheder er følgende:

  • Udnyt jeres store viden om kunden og feriehusejerne til at skabe et stærkt og konkurrencedygtigt produkt
  • Husk på, at alle kunder holder af enkelthed og personalisering
  • ...Og at personalisering ikke behøver at omhandle personer – tænk i stedet på SaaS – Software as a Service

Sidst men ikke mindst, så husk på, at Inetdesign altid står klar med en hjælpende hånd!

Om forfatteren

Christian Skov

Christian Skov er COO og partner i inetdesign med primært ansvar for kommunikation, det kommercielle og for at holde enderne sammen. Christian har arbejdet med ledelse, strategi og kommunikation siden 2002 med fokus på det at drive forretning og kommunikere på internettet og få projekter, økonomi og relationer til at gå op i en højere enhed. Privat et familie- og sportsmenneske og støtter selvfølgelig de lokale fodboldklubber i Aarhus.

Kontakt os

inetdesign er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning.