Skip to the content

8 punkter til jeres digitale strategi

Du kan bruge nedenstående punkter som tjekliste for, hvad der som minimum skal være afklaret i en internetstrategi. Vel at mærke hvis I har en ambition om at få forretningsmæssig værdi af internettet - eller bare vil gå lidt mere grundigt til værks end gnomerne fra South Park - se videoen med en fantastisk strategi for at skabe profit nederst i artiklen.

1. Formål

Find først ud af, hvorfor jeres virksomhed overhovedet skal være på internettet.  Skal I optimere jeres salg, service, markedsføring eller noget helt fjerde?

2. Mål

Definer et mål. Hvad skal I have ud af jeres investering? Målet hænger naturligvis sammen med formålet, fx skal en forbedret online service gerne kunne spores i en kundetilfredshedsmåling.

3. Målgruppe

Kend dine målgrupper, kend deres behov og tal deres sprog. I har mange forskelligartede målgrupper. I skal fokusere på en målgruppe ad gangen.

4. Teknologi

Der er rigtig mange systemer derude (herinde), nogle bedre end andre med udgangspunkt i jeres behov. Det er klogt at tage imod professionel rådgivning, så I ikke ender med en teknisk løsning, der begrænser jer. Under dette punkt skal I tage stilling til, om jeres webløsning skal integreres med jeres forretningssystemer nu eller på sigt.

5. Platforme

I dag er internettet tilstede næsten overalt, og I skal vælge platform(e) iht. jeres målgruppe og formål. Skal I have et website, skal det være responsive, eller er det bedre med en mobilkanal? Har I brug for en app, og skal den i så fald være native eller hybrid?

6. Marketing

Skal internettet bruges i markedsføringen af jeres virksomhed og hvordan? I skal grundlæggende forholde jer til de forskellige brugs- og annonceringsmuligheder på YouTube, Facebook og Google samt selvfølgelig på de andre sociale medier. Markedsføring kan også handle om at promovere webløsningen via traditionel analog markedsføring samt skabe synergi mellem de to verdener.

7. Drift

Hvem har viden og kompetencer til at håndtere opdateringer, statistik, nyhedsbreve, søgemaskineoptimering, Facebook, osv.?

8. Videreudvikling

En internetstrategi skal være langsigtet, og det er som regel klogt at faseinddele udvikling og markedsføring. Det er essentielt at have en retning og en dedikeret plan for at holde momentum. Mange virksomheder finder ud, at det er svært at lave en internetstrategi og endnu sværere at implementere den. Årsagen er typisk, at der internt i organisationen er forskellige interesser og prioriteter. Det viser sig også, at en del virksomheder mangler en klar vision, eller blot ubevidst har bevæget sig væk fra den pga. daglig drift og reaktioner på markedet. Det fjerner dog ikke nødvendigheden af en internetstrategi, der er fundamental for jeres virksomheds succes (eller fiasko) på internettet.

Om forfatteren

Lars Pedersen

Lars er partner og administrerende direktør i INETDESIGN. Lars har arbejdet med online medier siden 1996 og fungerer som kreativ direktør og knytter løsningerne sammen på det kreative og forretningsmæssige plan. Lars er uddannet Cand. Mag i Multimedier og Informationsvidenskab ved Aarhus Universitet.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.