Skip to the content

Her ligger turisternes penge i fremtiden

Dansk turisme er i topform, og gæsterne flokkes om de danske attraktioner og de bedste overnatningsudbydere.

Turistindustrien i Danmark har nydt godt af det skønne vejr, som vi har haft i maj og juni måned 2018. Lysten til at holde ferie i Danmark er kommet tilbage til danskerne og for de danskere der ikke i frustration over sidste års sommer allerede har bestilt charterferie, står der dansk sommer på programmet.

Det er estimeret at 30-35% flere danskere har søgt efter ferie i lejede sommerhuse, hvilket kan mærkes og er gode nyheder for flere af Inetdesigns kunder, som arbejder indenfor turistbranchen.

(Artikel dr.dk: Danskerne tør tro på sommeren igen: Sommerhuse rives væk)

VisitDenmark spår også om positiv vækst på det danske turistmarked

Der bliver 1,5-3,5% flere overnatninger i 2018 sammenlignet med sidste år. Dette er i hvert fald VisitDenmarks prognose. Viser den sig at holde stik, vil det give omkring 53 mio. overnatninger i 2018. Den positive udvikling kan især ses på antallet af tyske bookinger, som allerede har en positiv tendens i primo 2018 sammenlignet med primo 2017.

I 2017 stod danskerne selv for ca. halvdelen af overnatninger, men dernæst stod tyskerne for over en fjerdedel af alle overnatninger i Danmark. Tyskland, vores kære naboland, er derfor en nation, som skal prioriteres, når det handler om markedsføring af overnatninger i Danmark.

(VisitDenmark rapport: Dansk Turisme 2018)

VisitDenmark illustrerer turisternes digitale rejse på følgende måde:

Her kan du læse mere om især tyskernes adfærd i de 6 faser. (Kilde: VisitDenmark.dk)

Vækst både i antallet af sengepladser og overnattende turister

Overnatningskapaciteten vokser dog også idet flere og flere feriehuse bliver tilgængelige til udlejning. Den gennemsnitlige årlige vækst på kapaciteten har siden 2008 været på 1,4 %. Denne vækst har dog ligget under væksten på efterspørgsel, hvilket betyder at branchen nyder godt af et stort antal kunder. Der forventes desuden en kontinuerlig årlig vækst på 2,4 % i antallet af overnattende gæster helt frem til 2025, hvilket gør turistindustrien til en alletiders branche at være i.

(Det Nationale Turismeforum rapport: Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne - januar 2018)

Konkurrence om de overnattende turister fortsætter dog og det er altid vigtigt, at de forskellige udlejningsbureauer holder sig opdaterede, når det kommer til deres tilstedeværelse på de digitale platforme. Ligeledes er online markedsføring en uundværlig del af stragien, når der skal skabes omsætning i et udlejningsbureau.

Hyper-digitale turister

Udfordringen (og mulighederne) for mange er, at turister er hyper-digitale både før, under og efter selve ferieopholdet. Det har Erhvervsminister Brian Mikkelsen også fået øjnene op for:

Turisterne i dag har i stigende grad en digital adfærd før, under og efter rejsen. Det stiller nye krav til det danske turismeerhverv. Men digital forretningsudvikling kan åbne op for nye vækstpotentialer i dansk turisme, viser ny rapport.

(Pressemeddelelse fra 19. december 2016)

Er I klar til at tage imod de digitale turister?

Det er altså på internettet – og på mobiltelefonen - at pengene ligger i fremtiden. Er jeres hjemmeside klar til at håndtere feriegæsterne og deres bookinger? Bliver de ledt videre fra hjemmesidens forside til valg af feriebolig og i sidste ende til problemløs booking? Eller må de give op på halvvejen og gribe telefonen – eller værre, booke hos konkurrenten? Og kan de booke hvor og hvornår det passer dem, dvs. også i bussen med mobiltelefonen i hånden?

Hos Inetdesign mærker vi feriegæsternes store interesse og udbydernes digitale udfordringer hver dag. Vi arbejder med online booking, digital marketing og salgsoptimering for turismevirksomheder med fokus på overnatning. Og på trods af at den online forbruger nemt kan klikke sig videre til andre udbydere, så oplever vi en loyalitet, når først den online løsning er god og købsprocessen fungerer.

Bookingsystemer som vi er fan af

Bruger jeres virksomhed Spectra Systems eller BookingStudio, betyder det, at vi kan hjælpe jer med at integrere booking på hjemmesiden, sikre at bookingen virker på mobiltelefon samt at der tages hensyn til jeres forretningslogikker og til jeres design.

Spectra Systems

Vi leverer bl.a. løsninger med integration til bookingsystemet Spectra Systems i form af tilpassede bookingprocesser baseret på systemets API. Spectra Systems er et velkendt og populært bookingsystem til hoteller.

BookingStudio

Til feriehusudlejning er BookingStudio en anbefalelsesværdig e-handelsplatform, som sikrer en smidig og problemfri bookingprocess for kunden. Vi leverer løsninger, typisk i Umbraco, der integrerer til BookingStudio og har flere kunder, der er glade for denne løsning.



Om forfatteren

Anne Boye

Anne Boye er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en kandidatgrad i virksomhedskommunikation fra Aarhus BSS. Hun har det allerbedst med en hjemmeside i hænderne, som hun kan gøre visuelt indbydende og søgemaskineoptimeret.

Kontakt os

inetdesign er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning.