Skip to the content

Brug storytelling som strategi i din markedsføring 

”Jeg kunne ikke få vejret. Der var stoppet. Lukket. Intet kom ind. Jeg sugede luft ind gennem mine to næsebor med en kraft, der ville have fået trætoppe til at vejre, havde der været hul igennem. Men det var der ikke. Jeg gav op og hev en mundfuld luft ned i lungerne, mens jeg møjsomt skubbede min halvtyggede pizzabid godt ind i kinden, så luften kunne passere. Smagen forsvandt med luften, og jeg ærgrede mig, mens jeg halvgispende og halvsavlende tyggede videre. Mine øjne gled fra min pizza, der fortjente så meget bedre, hen over bordet. Den grønne plante, der godt kunne trænge til et skud vand, den betalte regning med de røde noter, min næsespray. Min næsespray! Min hånd for frem, næsten før min hjerne havde registreret det lille vidunder, og tappen var oppe i det ene næsebor – spray – og så det andet – spray – før, jeg forstod, hvad der skete. Jeg sad og ventede utålmodigt, mens jeg forsigtigt testede min næseindånding. Var der mon hul nu? Ja sgu! Jeg sugede lykkeligt ind og nød den frie passage et øjeblik, før jeg nænsomt samlede et stykke pizza op. Endelig kunne den få den modtagelse, den fortjente. Tak næsespray.”

ELLER

”Næsepray: ukonserveret 1 mg/ml opløsning. Voksne og børn over 10 år. Tilstoppet næse og bihulebetændelse. Xylometazolin 140 mikrogram/dosis. 1 pust indeholder 140 mikrogram xylometazolinhydrochlorid.”

 

Tillæg dit produkt og brand betydning

Storytelling iscenesætter et objekt og tilfører det betydning. En halskæde med en lille krog kan enten være ’en halskæde med en lille krog’, eller ’en talisman lavet i Rusland af en 80-årig gammel smed og holde vodkamonsteret fra din dør’. Storytelling kan knytte tilhørerne eller læserne til et objekt, som de før ikke havde et forhold til. Give objektet betydning og gøre det relevant. Eller det kan få dem til at smile, føle en genkendelighed, få dem til at huske et produkt for noget godt, så de – når behovet opstår – har større tilbøjelighed til at vælge lige præcis det produkt. Lige præcis den næsespray.

Selvom eksemplet kunne antyde, at det er længden, der er kodeordet for god storytelling, er det selvfølgelig ikke sådan, det hænger sammen. Ernst Hemingway er et godt eksempel på dette. Han har bedrevet særdeles kort storytelling for at vise, at man med ganske få ord kan placere følelse.

”For sale: Baby shoes, never worn”.

Av. Det er da storytelling, man husker.

 

Når hjernen taler

Når du læser facts eller informationer, bruger du to regioner i hjernen. Når du bliver engageret i en historie, bruger du hele hjernen, og der er endda flere steder, der lyser op. Ved en skidegod historie, viser studier, at det er de samme steder i lytters og historiefortællers hjerne, der lyser op – de bliver påvirket på samme måde, deres reaktioner er synkrone – de deler en oplevelse.

Når dine følelser bliver påvirkede, som de gør gennem god storytelling, producerer din hjerne oxytocin. Oxytocin er et hormon, der udskilles ved kram og intimitet, hvorfor det går under synonymet ’kærlighedshormonet’. Det smarte ved det hormon i denne sammenhæng er, at det gør, at du bliver mere modtagelig og tillidsfuld. Eller. Det er måske ikke smart for dig i denne kontekst, der handler om salg. Der er er det smart for dem, der gerne vil sælge dig noget.

Når du forbinder en virksomhed med tillid, er der en større chance for, at du nu eller senere vil købe produkter af dem. Du stoler på dem, fordi din hjerne siger, at det skal du gøre, og kan du forestille dig noget, der er bedre for en virksomhed, end en besøgende, der stoler på den? Hvis virksomhedens etos er i top, er der langt større chance for, at en besøgende bliver til en kunde.

 

Evidens

Hvis du er til fakta, vil det glæde dig, at det rent faktisk flere gange er blevet bevist, at god storytelling tilfører et objekt værdi (ja, også kroner og ører!).

The Significant Objects udførte et forsøg i tre faser, hvor de rekrutterede over 150 forfattere og bad dem om at skrive en fortælling om en genstand erhvervet for et par dollars fra genbrugsbutikker. Disse fortællinger kom derefter til at ledsage de forskellige objekter som salgsbeskrivelser på eBay – dog med højde for at lade læsere forstå, at historierne var opdigtede. Personen der vandt budrunden om det respektive objekt fik derefter tilsendt historien samt genstanden. I den første fase deltog 100 forfattere, der i alt købte objekter for 128,74 dollars – og de blev solgt til en samlet værdi af 3.612,51 dollars.

Ved at tilføre betydning til objektet, blev der ligeledes ført værdi til det. Den gennemsnittelige menneskehjerne husker ikke facts lige så let, som den husker historier. Historier sætter sig fast, og gode historier bliver siddende.

 

Brug storytelling til at styrke dit brand

Det er selvfølgelig med storytelling som med alt andet – det er ikke bare en kur, du kan bruge til alt. Og det er heller ikke en let løsning. Det er dog noget, de fleste virksomheder kan bruge i flere forskellige aspekter af deres forretning. Du kan med fordel tænke storytelling som en strategi, der skal hjælpe med at transformere kolde produkter til levende historier for dine kunder. Du skal tænke dine produkter og services ind i dit brands historie og gøre den så levende, at (eventuelle) kunder tager historien og dermed dit brand til sig og føler et ejerskab og tilknytning hertil.

Herunder følger fem idéer til, hvordan du kan bruge storytelling til at sælge mere:

  1. I stedet for at fortælle hvad dit produkt kan, så fortæl, hvad man kan gøre med det – show it don’t tell it!

  2. Flet fortællinger ind i dine opslag på de sociale medier. I stedet for at præsentere et sommerhus med fakta, så lad en tidligere gæst fortælle om et fantastisk ophold, denne har haft i et af dine sommerhuse.

  3. Vis hvem du er på din hjemmeside. Storytelling kan sagtens være visuel: smid en video på din hjemmeside, der viser dig og dine ansatte og fortæl historien om, hvordan virksomheden blev til under ’om os’.

  4. Gør alle dine Instagramopslag til små historier og tænk især dette ind i din brug af Instagram Stories / Snapchat.

  5. Tænk storytelling helt ud: fortællingens ABC med spændingskurve og det hele. Brug dette i dine produktbeskrivelser og din markedsføring. Husk på, at det er lettere at huske en historie end fakta.

 

Kilder

marketinginsidergroup.com
liftcommunication.com
significantobjects.com
ebayinc.com
youtube.com

Om forfatteren

Camilla Tække

Camilla er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en baggrund fra Aarhus Universitet, hvorfra hun har en kandidatgrad i Medievidenskab. Hun er vild med ord og chokolade og ynder at kombinere disse, når det kan lade sig gøre.

Kontakt os

inetdesign er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning.