Hvad er SEO: Guide til god søgemaskineoptimering for begyndere

Skip to the content

Hvad er SEO: Guide til god søgemaskineoptimering for begyndere

Hvad er SEO

Ønsker du øget trafik til din webshop? Eller undrer du dig over din placering på Google i forhold til dine konkurrenter?

Så læs vores SEO guide for begyndere og lær hvordan du kommer i gang.

 

Hvad er SEO?

SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization. Meningen med SEO er dermed at optimere dit website til søgemaskinerne.

Eksempler på søgemaskiner er Google, Bing og Yahoo, men den største og mest vigtige søgemaskine som man skal optimere til er naturligvis Google. Google bruger en algoritme til at afgøre, hvilke websites der er relevante i forhold til den søgning, der bliver lavet. Ind i mellem udgiver Google en ny algoritme og således er de forskellige versioner blevet skabt, heriblandt Panda og Penguin.

Kort fortalt så læser søgemaskinerne internettets sider med jævne mellemrum og indekserer dem efter relevans i forhold til søgeord. Det er i denne sammenhæng, at du har mulighed for at optimere dit website til søgemaskinerne, hvilket er lige præcis det SEO står for.

Der er mange forskellige faktorer, som Google kigger på. Nogle faktorer vægter mere end andre. Derfor har vi udvalgt 4 grundlæggende SEO discipliner, som vi vil opfordre dig til at få styr på til en start.

Begynd dit SEO arbejde med disse 4 optimeringer:
  1. Teknisk SEO
  2. Søgeordsanalyse
  3. Struktureret indhold
  4. Linkbuilding


Teknisk SEO


Teknisk SEO handler om at dit website skal fungere optimalt. Det skal blandt andet være indekserbart, mobiloptimeret samt have en god hastighed.

  • Et indekseret website betyder at søgemaskinerne kan læse siderne. For at søgemaskinerne kan læse siderne må dit website ikke være blokeret med passwords eller robotter.
  • Et mobiloptimeret website er i fortsat stigende kurs hos Google, da antallet af brugere der benytter sig af søgemaskinerne på deres iPhone eller smartphone, øges konstant. Andelen af danskere der går på nettet fra mobilen er steget fra 51% i 2014 til 68% i 2017. Derfor er det vigtigt at optimere dit website til mobil. Mobiloptimering kræver et responsivt design, som tilpasser sig skærmens størrelse og gør brugeroplevelsen god på mobil og tablet såvel som desktop. Læs vores uddybende artikel om responsivt design her.
  • Et website med god hastighed får flere point i søgemaskinerne, da det er tegn på et kvalitets website, der fungerer godt og som brugeren ikke skal vente på.

 

Husk

...at et website, der fungerer teknisk godt, er det bedste grundlag for god SEO-performance. Brug Googles PageSpeed Insights og Mobile-Friendly Test til at undersøge om dit website fungerer godt.

  

 

Søgeordsanalyse


Inden du skaber dit indhold er det vigtigt at du laver en søgeordsanalyse. En søgeanalyse skal hjælpe dig med at finde de søgetermer, som brugerne skriver, når de søger på Google og leder efter det produkt du sælger eller den service du tilbyder.

Brug fx Keyword Planner fra Google (kræver en AdWords konto) eller KWFinder til at lave research på søgetermer (og søgevolumen). Det er en god idé at undersøge, inden du skriver indholdet til din hjemmeside. Det kan kun øge kvaliteten af din SEO. En grundig søgeordsanalyse kan afsløre, om der er synonymer og relaterede søgeord til de ord, du havde tænkt dig at bruge og som måske har en højere søgevolumen og dermed større potentiale for at lede mere trafik ind på dit website.

Brugerens søgeadfærd afhænger typisk af, hvor i kunderejsen han befinder sig. Du kan derfor skrive til en kunde, som har behov for rådgivning på et tidligt stadie i købstragten, mens det kan være nødvendigt at skrive en tekst med andre søgetermer til en kunde, som er længere nede i købstragten.

 

Rådgivende søgeadfærd

En rådgivningsorienteret søgeadfærd kræver at du skriver artikler, der svarer på hv-spørgsmål omkring et emne eller et produkt. Det er typisk de lidt dyrere produkter eller komplicerede services, som folk ønsker vejledning omkring. Typisk bruges der long tail keywords til vejledende indhold. Et eksempel er ”Hvilken vaskemaskine skal jeg vælge?” Dette giver dig mulighed for at skrive en SEO tekst målrettet til søgeadfærden.

SEO i form af rådgivende indhold er med til at øge afsenders troværdighed. Og når du med dit vejledende indhold har hjulpet brugeren, er der større sandsynlighed for at brugeren bliver til en kunde, så på denne måde kan SEO være med til at få kunder i butikken, som ikke nødvendigvis var i købsmode til at starte med.

 

Købsorienteret søgeadfærd

En købsorienteret søgeadfærd vil motivere dig til at skrive dit indhold målrettet til brugere i købsmode. Typisk skal du bruge et short tail keyword til denne type indhold, som eksempelvis ”Legetøj”. Du kan tilføje ord som ”køb”, ”billigt”, ”stort udvalg” for at indikere det købsorienterede i dit indhold overfor søgemaskinerne. Sådan kan du lave SEO på nogle produkter og services, hvor kunder typisk er købsorienterede.

Denne type arbejde kaldes også content marketing eller inbound marketing og handler om, at du er synlig og relevant, når brugeren søger efter dit produkt eller din service. Læs mere om inbound marketing her.

 

Husk

...at lave en grundig analyse af søgeord og intention inden du producerer indhold til siden. Således kan du bedre målrette din tekst til søgeadfærden og lade det være en del af din SEO indsats.

 

 

Struktureret indhold


Den måde, hvorpå du skriver og strukturerer dit indhold på din landing page (en side som brugeren lander på fra eksempelvis en søgemaskine), giver dig mulighed for at forbedre din ranking på SERP (search engine result pages). Det er derfor en vigtig faktor ift. SEO. Søgeordets placering har indflydelse på om søgemaskinerne finder din side relevant i forhold til et bestemt emne. Derfor skal du sikre placeringen af dit søgeord i:

  • URL’en
  • Meta titlen
  • Meta beskrivelsen
  • Sidens overskrift og underoverskrifter
  • Brødteksten (ca. 2-5%)

Det er desuden vigtigt for søgemaskineoptimeringen at dine side ikke har mere end én H1 overskrift, som typisk er anvendt som sidens titel. Denne titel skal indeholde søgeordet, som du optimere siden efter. Der må gerne være flere H2 overskrifter, som kan være med til at inddele din tekst i afsnit.

Keyword density er definitionen af hvor stor en del søgeordet udgør af hele teksten. I en tekst på 100 ord kan søgeordet sagtens skrives 3-5 gange, hvilket samtidig er meget naturligt, hvis du skriver om et emne, en produktgruppe, en service eller lignende.

Hvis du opfylder disse krav samt skriver en god indledning, der kan vække brugerens interesse, så er du rigtig godt på vej. Denne form for onsite SEO bør ikke nedprioriteres.

 

Husk

...at bruge søgeordet jævnt på hele siden samt i opsætning af siden for at hjælpe søgemaskinerne til at forstå, hvad indholdet på din side handler om.

 

 

Linkbuilding


Linkbuilding er vigtigt da søgemaskinerne også kan se, hvordan internettets sider er linkede til hinanden. Forestil dig et edderkoppespind, der forbinder websites til hinanden. Disse spind består af backlinks. Jo flere backlinks dit website har (og gerne relevante links fra højautoritets websites), jo mere relevant og populær vil Google opfatte websitet. Dette er ud fra en simpel vurdering af at jo flere der henviser til sitet, jo mere troværdighed kan der tillægges det. Et tæt væv af troværdige backlinks giver dig en stærk linkprofil og har en positiv påvirkning på din placering i Google. Dog handler det ikke kun om mængden af links, men også om typen af links.

Der findes 2 typer links, når man snakker linkbuilding:

  • Earned links
  • Acquired links

Earned links er de links som opstår naturligt, når andre websites vælger at linke til dig fordi det er relevant. Acquired links er links som du på en eller anden måde har betalt for eller byttet dig til. Disse kan man nemmere skaffes end earned links. Det betyder dog ikke at de er bedre. Tværtimod. En linkprofil ser mere ægte ud jo flere earned links du har. Søgemaskinerne kan nemlig godt skelne mellem hvilke links du har fået helt naturlig og hvilke links du på én eller anden måde har betalt for. Linkbuilding som del af en SEO-strategi er vigtig, men kan hurtigt blive glemt, da den er mindre synlig end eksempelvis On Page SEO. Det betyder ikke, at linkbuilding skal nedprioriteres – tværtimod bør der arbejdes på det løbende.

Andre måder at styrke din linkprofil på er ved at linke eksternt til højtroværdige kilder samt ved at have en stærk intern linkstruktur.

 

Husk

...at gode links får du fra troværdige kilder. Mistænkelige links, eksempelvis fra sider der sælger links, kan påvirke din ranking negativt..

 

 

Undgå blandt andet...

 
Duplicate content
er en dårlig idé i forhold til SEO. Duplicate content er typisk indholdsrelateret, men kan også forekomme rent teknisk. Duplicate content betyder at der er ens indhold på 2 eller flere sider. Det kan virke nemt at kopiere indhold om et emne fra andre websites til de af dine sider, hvor det er relevant. Det er tidsparende og smart skulle man tænke. Men det er faktisk noget som du kan blive straffet for med en dårlig placering på Google. Så hold dig fra det, hvis du vil gøre en god SEO indsats.

Keyword stuffing bør også undgås. Det forekommer når man skriver søgetermet, som man optimerer til, for ofte. Det kan ske, når man bliver for ivrig eller når man prøver at misbruge teksten på sitet. Det har Google længe straffet websites for, da det opfattes som spamindhold udelukkende skrevet for at opnå højere placering.

 

Kilder

www.dr.dk

www.moz.com

Om forfatteren

Anne Boye

Anne Boye er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en kandidatgrad i virksomhedskommunikation fra Aarhus BSS. Hun har det allerbedst med en hjemmeside i hænderne, som hun kan gøre visuelt indbydende og søgemaskineoptimeret.

Google ❤ Umbraco Ekspres

Få et nyt website i ekspresfart proppet med SEO-venlighed og bliv bedste venner med Google. 

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.