Skip to the content

Skal jeg skifte Facebookskabelon?

Hvis du er admin på en facebookside, har du med ganske stor sandsynlighed modtaget en mail fra Facebook, hvor du får at vide, at hvis du ikke vælger en skabelon inden slutningen af august, så placerer de dig og din side i en skabelon, de vælger.

Sådan en udmelding har det med at sætte gang i nogle tanker, og de tanker vil ganske ydmygt blive besvaret i nærværende indlæg, der handler om (trommehvirvel) … Facebooks nye skabeloner. Men først lidt baggrundsviden:


Øget fokus på lokale virksomheder

Facebooks øgede fokus på lokale virksomheder skyldes et ønske om at styrke relationen mellem virksomheder og dem, der gør brug af dem. Det gør de helt simpelt ved at forbedre muligheden for interaktion.

En af måderne Facebook sparker dette i gang på er ved at tilføje en sektion, der fremhæver lokale virksomheder. Her kan brugerne se, hvilke virksomheder og steder der har fået de bedste anmeldelser, og hvilke arrangementer deres venner deltager i.

Sektionen hænger uløseligt sammen med Facebooks øgede fokus på anmeldelser, der i højere grad kommer til at bestå af crowdsourcede anbefalinger. Siden 2016 har anbefalingene været oplagte at bruge, når man er på ferie for at finde fede events og saftige steder at spise. Nu skal disse anbefalinger også brede deres net ud over lokale virksomheder.

Facebook tester i denne forbindelse en ny anbefalingsscore, hvor de ud fra data fra, om folk takker ja eller nej til at anbefale en given virksomhed, antallet af anbefalinger og hvordan folk deler siden på Facebook, udregner en score på op til 10.

Et andet led i dette øgede virksomhedsfokus er de skabeloner, der ligger til grund for dette indlæg.


En verden af skabeloner

Facebook har råbt højt om deres skabeloner i en god sjat måneder efterhånden men har måttet indse, at virksomheder ikke uden videre flytter deres sider til en af de nye skabeloner. Derfor lader det til, at Facebook har taget skeen i den anden hånd, og nu skovler virksomheder ind på de skabeloner, de så nøje har konstrueret. Idéen med forskellige skabeloner til forskellige typer af virksomheder giver glimrende mening. Hvis du sælger skræddersyede jakkesæt, er dine behov højst sandsynligt nogle andre, end hvis du klipper en fed page.

Du kan vælge mellem 10 skabeloner, der som udgangspunkt minder en del om hinanden. De adskiller sig dog på prioritering af menupunkter og deres ’call to actions’ (CTA). De 10 skabeloner tæller:

  • Standard
    • Det er her din side med stor sandsynlighed allerede ligger. Standardskabelonen passer til de fleste virksomheder med menupunkter og knapper, der kan justeres og sorteres.
  • Virksomhed
    • Denne skabelon har fokus på mulighed for jobopslag og diverse særtilbud.
  • Spillesteder
    • Hvis du går med skabelonen for spillesteder, vil du få mulighed for at fremhæve elementer som åbningstider, kommende begivenheder og lokation.
  • Film
    • Hvis din sides fokus er ’film’, vil denne skabelon være det oplagte valg. Skabelonen er designet til fx at fremhæve tider for forestillinger.
  • Nonprofitorganisation
    • Fokusset for denne skabelon er muligheden for at donere penge til din nonprofitorganisation. Herudover er skabelonens mål at skabe fokus på din sag.
  • Politikere
    • Skabelonens formål er at lade politikere nå ud til deres vælgere og sprede deres budskab så bredt og vidt, som det er muligt.
  • Tjenester
    • Her skal skabelonen hjælpe folk med at lokalisere dine tjenester – og med at tage kontakt.
  • Restauranter og caféer
    • Skabelonens fokus er på mad – at vise den i saftige billeder og lade folk vide, hvor og hvornår de kan købe den = lokation og åbningstider.
  • Shopping
    • Det her er skabelonen for dig, der gerne vil have folk til at handle online. Hos dig. Designet gør det let at vise produkter og finde din webshop.
  • Videoside
    • Skabelonen for dig, der svømmer i videoindhold.


Hvorfor skal jeg skifte skabelon?

Det er et ganske reelt spørgsmål, om end et spørgsmål med to svar:

  1. Det behøver du ikke. Facebooks standardskabelon passer til de fleste typer af virksomheder, og også standardskabelonen får et par nye klæder i form af en opdateret udgave af ’anbefalinger’, der gør funktionen endnu mere fremtrædende. Du kan desuden opdatere og rykke rundt på de forskellige menupunkter og ændre din CTA, lige som det passer dig. MEN – Facebook har jo besluttet sig på dine vegne, så hvis du ikke aktivt vælger ’standard’-skabelonen, bliver du alligevel rykket. Det er dog ikke farligt, da Facebook bibeholder alle dine informationer – alt du skal gøre er at ændre CTA’en (og det gør du ved at trykke på den lille blyant, der er på den blå CTA under dit coverbillede).
  2. Det skal du, fordi du lige så godt kan spise de gratis godter, Facebook kaster efter dig. Måske er ændringerne ikke enorme, men potentialet er stort. Chancen for at Facebook fortsætter med at innovere deres skabeloner er store, og hvorfor ikke placere sin bag godt og solidt i den stol, der nu engang passer den bedst?


Hvad betyder det for din facebookside?

Som du nok efterhånden har luret, er det ikke farligt, at Facebook placerer dig i en anden skabelon. Du vil med relativ stor sandsynlighed ikke lægge mærke til det store. Hvis du har tid til at bore dig ned i den nye skabelon, vil du kunne gøre brug af de nye muligheder – men hvis du ikke har tid eller overskud, vil du ikke tabe noget på det nye skifte.


Hvordan skifter jeg skabelon?

  1. Vælg ’indstillinger’
  2. Vælg ’rediger side’
  3. Under skabelon står din nuværende skabelon – vælg ’rediger’
  4. …og vælg den skabelon, du gerne vil have.


Hvad anbefaler vi?

Du skal altså ikke være bange for, hvad der sker med din facebookside. Indholdet vil stadig eksistere, og den vil ikke stå gabende tom. Hvis du ikke bryder dig om den nye skabelon, kan du bare gå ind og ændre den til ’standard’ og dermed vende tilbage til dit gamle design.

Vi anbefaler dog, at du flyder med strømmen og placerer dig i den skabelon, der passer bedst til dig. Hvis du gerne vil gøre opmærksom på kontaktmuligheder og dit website, så vælg ’tjenester’, hvis du sælger tøj, så vælg ’shopping’ og så fremdeles.  De nye skabeloner er lavet for at hjælpe jer, de lokale virksomheder, ikke for at skabe(loner) problemer.

Om forfatteren

Camilla Tække

Camilla er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en baggrund fra Aarhus Universitet, hvorfra hun har en kandidatgrad i Medievidenskab. Hun er vild med ord og chokolade og ynder at kombinere disse, når det kan lade sig gøre.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.