Skip to the content

Sådan får du det bedste ud af dit webbureau

Samarbejde med webbureau

Mange virksomheder overvejer at hyre eller skifte til et andet webbureau, der kan håndtere digitale opgaver, webudvikling og/eller online marketing. For en mindre eller mellemstor virksomhed kan sådan et samarbejde være noget af en investering, og det er derfor vigtigt, at du som kunde hos et webbureau ved, hvordan du får det optimale ud af samarbejdet.

Hvis du arbejder i en større virksomhed, så har du højst sandsynligt allerede erfaring med at samarbejde med webbureauer. Men det betyder sikkert ikke, at du er blevet ekspert i problemfri samarbejder med bureauer. Med denne artikel håber vi at kunne hjælpe til et bedre samarbejde med dit webbureau og et forbedret afkast af de digitale investeringer.

Er du utålmodig og gerne vil direkte til vores tips, hvor du kort kan læse om, hvad du kan gøre som kunde, og hvad dit webbureau bør tage ansvar for, så hop til ned til bunden af denne artikel. Vi anbefaler dog, at du læser hele artiklen og får alle detaljer med :)

Når du har valgt at investere i et samarbejde med et webbureau, så er det typisk af følgende årsager:

  • I har ikke udviklingskompetencer internt
  • I har behov for en kreativ leverandør og/eller sparringspartner
  • I har ikke tid eller resurser til at varetage de digitale opgaver internt

Det kan også være noget helt andet, der giver dig behovet for et samarbejde med et webbureau. Udover de åbenlyse behov, som et webbureau kan dække, så kan der være rigtig meget værdi i at lægge specifikke opgaver i et webbureaus kyndige hænder. Det er godt givet ud at outsource de opgaver, som et webbureau er specialister i, bl.a. for at du kan koncentrere dig om din virksomhed og driften, dvs. alt det du er bedst til.

Vi vil ikke forsøge at fortælle historien om det fejlfri samarbejde, fordi sådan ét findes ikke. I stedet ønsker vi at gå i dybden med, hvordan du som kunde kan få mest ud af samarbejdet med dit webbureau. Derfor vil vi adressere de udfordringer, der kan være i samarbejdet mellem kunde og leverandør. Det er heller ikke et forsvar af os selv og vores branchekolleger. Hos Inetdesign laver vi også fejl, og som i alle andre brancher er der i den digitale verden brodne kar og ulykkelige skilsmisser.

Sommetider bliver man sur på sit webbureau

Det er uundgåeligt, at du kan blive sur på dit webbureau. Hvem kan egentlig også prale af aldrig at blive sur på kollegerne? Hvis du kan, så har du det for nemt. Samarbejdet mellem en virksomhed og et webbureau kan ses som et kunde/leverandør forhold. Men samarbejdet mellem dig og et webbureau bør ses som et kollegialt sammenspil, hvor det er vigtigt at udfordre hinanden. Naturligvis på de rigtige områder, der skaber værdi og på en konstruktiv måde.

Typiske årsager til hvorfor du kan blive sur på dit webbureau:

  • Dårlig kommunikation
  • Dårlig forventningsafstemning
  • Mangel på ærlighed (når ting går skævt)
  • Deadlines blev ikke overholdt
  • Resultatet blev ikke som forventet
  • Ændrede behov der ikke bliver mødt

Estimering er en sjov lille fætter

Estimering af opgavers størrelse i tid og penge er én af faldgruberne, når det kommer til stridighedere mellem webbureau og kunde. Opgaver er ofte, men ikke altid, stabile og faste. De kan ændre sig over tid. Der kan dukke overraskelser op, eftersom man dykker ned i opgaven eller systemet. Så hvordan håndterer man estimeringen på en god måde?

Som webbureau skal man gøre, hvad man kan for at komme med et realistisk bud på en opgave. Alt andet vil være at vildlede kunden. Den salgsansvarlige bør sørge for at have den information fra kunden, som er nødvendig for at sætte rammerne for opgaven. Dernæst skal bureauet bruge den mest kvalificerede i virksomheden til at estimere arbejdstid og ressourcer for denne specifikke opgave. Bureauet har som regel en række afklarende spørgsmål, som de vil vende med dig. Den proces skal begge parter tage sig tid til.

En estimering er naturligvis lige præcis en estimering, og det er praktisk talt umuligt at ramme 100 % præcist. Dette kan typisk klares på 2 forskellige måder: 1) Dit webbureau vil tilbyde dig en fast pris på projektet eller 2) informere dig om en timepris og et forventet timeforbrug på opgaven og evt. med en shared risk-model ved overskridelse af timeforbruget. Både som webbureau og som kunde skal du være opmærksom på, at der ikke kan sås tvivl om, hvad aftalen indebærer.

Uanset hvilke oplevelser du allerede har i bagagen med et webbureau, så kan du med fordel læse vores tips og blive klogere på, hvad du skal gøre som kunde, og hvordan du kan forvente, at et professionelt webbureau agerer. Især i fasen, hvor man forhandler og forventningsafstemmer, kan disse tips være gode at have i tankerne.

DETTE KAN DU SELV GØRE SOM KUNDE

Kom i gang i god tid

  • Hvis du går til et webbureau og siger, at du gerne vil have en hjemmeside, og den skulle helst have været klar i går – så er du begyndt for sent. En forhastet proces giver typisk ikke et godt resultat. Men webbureauet vil som regel takke ja til ordren og gøre sit bedste.

Sæt tid af til at definere behovet i detaljer

  • Hvis ikke du selv kan beskrive dine behov, så vil dit webbureau komme til at famle i blinde og bruge ekstra tid på at finde frem til dem, før selve udviklingen kan påbegyndes. Tag en snak med dit webbureau, hvis du har svært ved at komme i gang, og lad dem hjælpe dig. God rådgivning bør være en inline del af deres forretning.

Hav tillid til dit webbureau

  • På trods af de ovenstående råd, så vil der komme udfordringer henad vejen. Derfor er det en fordel, hvis du som kunde accepterer, at det kan være svært og næsten umuligt at styre udviklingsprocesser helt uden problemer og fejl. Det vigtigste er, at samarbejdet fungerer med blik for det langsigtede resultat. Det kræver, at du nogle gange er tålmodig og ikke mindst stoler på dit webbureau.

DIT WEBBUREAU SKAL

Være behovsorienteret

  • Fremfor at agere ud fra interne ”religioner” skal dit webbureau tage afsæt i dine kunders behov. En agil udvikling, hvor man udvikler og tester løbende, er en god langsigtet udviklingsstrategi, som normalt er at foretrække.

Være hurtige til at spotte jeres behov og ambitionsniveau

  • Når du som kunde selv har svært ved at definere behovet, skal dit webbureau hurtigst muligt kunne prioritere indsatsen for bedst muligt at løse opgaven.

Være realistiske ift. custom vs. standardløsninger

  • Dit webbureau skal kende forskellen på custom og ikke-custom løsninger ift. hvilken der kræves og bør bruges for at løse en given opgave. Typisk vil en standardløsning være nemmere og mindre tidskrævende at implementere, men den løser ikke alle behov (men derfor kan den godt være den mest rigtige i konteksten). Custom-udvikling er i nogle tilfælde nødvendig bl.a. i integrationsøjemed for at understøtte jeres forretningslogikker.

    Hos os leder vi altid efter effektive løsninger inden for standardløsninger (som fx Umbraco uSkinned og Dynamicweb Rapido Webshop) og supplerer med custom design og udvikling, hvor der er behov for det.

Være opmærksom på deadlines og aftaler

  • Ikke alle deadlines kan overholdes. Der kan dukke uforudsete udfordringer op. Dog er det selvfølgelig vigtigt, at dit webbureau som udgangspunkt overholder deadlines, og at der kommunikeres med rettidig omhu, når deadlines skal skubbes.

Levere god kundeservice

  • Som kunde skal du forvente professionalisme og god service. Der skal være styr på håndtering af support, aftaler, licenser, osv. Og det er ofte i de svære situationer, at du vil se det ægte billede af dit webbureaus integritet og serviceniveau.

Og til begge parter

Bevar den gode stemning og smid mistroen ad Pommern til :)
Tak fordi du læste med.

Kilder:

Nochmal.dk

Computerworld.dk

Siteworks.dk

Finans.dk

Om forfatteren

Anne Boye

Anne Boye er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en kandidatgrad i virksomhedskommunikation fra Aarhus BSS. Hun har det allerbedst med en hjemmeside i hænderne, som hun kan gøre visuelt indbydende og søgemaskineoptimeret.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.