Skip to the content

Sælg mere med inbound marketing

 

Hold på hat og briller - nu kommer der ord!

Inbound og outbound marketing står i skarp kontrast til hinanden. Det er det nye overfor det gamle, det er en hotter overfor gourmetudgaven med syltede sælhår, det er cyklen overfor el-cyklen. De er selvfølgelig i familie, da de begge i bund og grund handler om salg, men hvor outbound marketing spiller på instrumenter fra det sidste århundrede, spiller inbound marketing på fremtidens elektroniske panfløjte.

Forskellen på de to er let at se: hvem tager højst sandsynlig toget til Hamburg: Ham der ser en tv-reklame om tidlige afgange mod Hamburg eller hende, der taster ’tog til Hamburg’ ind i sin søgemaskine eller? Det er let, og vinderen er inbound marketing

 

Outbound er out

Når vi snakker outbound marketing rammer vi kategorier som printannoncer, TV- og radiospots, outdoor reklamer, postomdelte reklamer og så fremdeles. Kort fortalt alt det de unge synes er oldgammelt, og alt det der generelt koster flere penge, end det genererer. Vi rammer kategorier, hvis afsendere altid har konkurreret om at råbe højest og forsøgt at overdøve hinanden, for at forbrugerne skulle vælge lige præcis dem.

I en digital verden hvor forbrugerne bliver bombarderet med reklamer fra de slår øjnene op med et blåt Facebooklogo for deres nethinde, til de går i seng med deres yndlingsnyheder åbnet på telefonen, virker det ikke længere at råbe højest og i længst tid. Forbrugerne er blevet mestre i at sortere unødvendig støj fra og træffer nu op mod 60% af alle købsbeslutninger selv - gennem egen research.

Hvordan kommer din virksomhed så ind under huden på de attraktive forbrugere? Hvordan kan du fange deres opmærksomhed? Det er her, inbound marketing dundrer ind som prinsen på den digitale hest.

 

Inbound er... lækkerier for dine kunder - og dig

Inbound marketing erstatter ikke content marketing, der har været IN den seneste tid. Inbound marketing supplerer content marketing og sætter rammerne for, at indholdet konverterer anonyme besøgende til betalende kunder, og gør indsatsen med content marketing målbar.

Inbound marketing er en anden måde at tænke marketing på. Det er en måde, der anerkender forbrugernes intelligens og formåen, når det kommer til at træffe salgsbeslutninger. Inbound marketing respekterer, at forbrugerne ønsker godt indhold, dybdegående artikler, veldokumenteret viden, og at de IKKE ønsker at få stoppet salgsargumenter ned i halsen. De kan selv træffe deres beslutninger. Men hvad gør inbound marketing så?

Det taler til forbrugerne. Det lader forbrugerne styre showet selv og leverer det, forbrugerne efterspørger. Det er blogindlæg, artikler, videoer, webinarer. Det er kvalificeret hjælp til forbrugerne, så de bliver oplyst om det emne, de søger på. Og hvad betaler forbrugerne så for dette? De betaler i kontaktoplysninger. Navn, mail, arbejdssted og stillingsbetegnelse. Når disse informationer er afgivet, er forbrugerne blevet til leads. De er nu et aktiv for dig.

Idéen med inbound marketing bliver af HubSpot, der er markedsførende på området, forklaret i fire trin.

 

Attract: Gør dig selv attraktiv for dine kunder

Første trin er at synliggøre dig selv for mulige kunder. De skal vide, at du er en troværdig afsender af godt og brugbart indhold. Det kan være indhold som blogindlæg, webinarer, artikler og videoer. Dine potentielle kunder vil oftest finde dig via en søgemaskine som Google, og Google gengælder godt indhold med større synlighed, og det betaler sig derfor at bruge krudt på at skabe godt content til dine kanaler. Når vi snakker Google, snakker vi naturligvis også SEO (søgemaskineoptimering), der er en essentiel del af dette første trin. Nu har du brugt tid og energi på at visualisere/skrive/optage dit indhold – så skal du selvfølgelig også hjælpe Google med at finde det. De sidste vigtige redskaber er sociale medier og arrangementer/events/workshops, hvor du kan dele dit materiale og tiltrække endnu flere mulige kunder.

 

Convert: Gør ukendte til kendte

Efter at have lokket besøgende til med godt indhold, er det tid til at konvertere de ukendte besøgende til kendte leads. Som beskrevet tidligere er valutaen i inbound marketing kontaktoplysninger. Det er nu din opgave at skabe endnu vildere indhold, der er godt nok til, at de besøgende vil betale for det med oplysninger om dem selv. Dette indhold kan være et betalingsværktøj, hvor besøgende kan få sendt en pris på, hvad det koster at få lavet en tilbygning til deres hus. Det kan være e-bøger, rapporter, how to-guides eller nyhedsbreve. Det vigtige er, at dette indhold ligger låst bag en formular, som de besøgende skal udfylde for at få adgang til det ønskede indhold. Når besøgende har udfyldt formularen og givet dig del i oplysninger om dem selv, er de nu konverteret til leads.

 

Close: Gør leads til kunder

I andet trin blev de anonyme brugere konverteret til leads, og i dette tredje trin skal de brandvarme leads forvandles til betalende kunder. Nu er dine leads blevet fodret med godt og lækkert indhold og har til gengæld afgivet de essentielle informationer. Det gør det muligt at tracke deres aktivitet. Hvordan de interagerer med dit website, landingpages, hvilke emner de klikker sig ind på i dine nyhedsbreve. Disse oplysninger lader dig vide, hvad de forskellige leads er på jagt efter, og hvornår de er salgsmodne. Når dataene fortæller, at sandsynligheden er størst, slår du til og lukker således flere salg.

 

Delight: Forkæl dig til blivende kunder

De letteste kunder er dem, du allerede har. Det tager tid og koster penge at konvertere nye kunder. Det betaler sig derfor at forkæle de nuværende kunder. Det giver derfor god mening at fortsætte med at skabe godt og vedkommende content og levere god service. Hvis dine kunder føler sig godt behandlet, er der gode chancer for, at du får nye kunder gennem dem.

 

Fra leads til kunder

HubSpot har netop udgivet rapporten: ’The State of Inbound 2017’ som du (mod dine kontaktoplysninger, selvfølgelig) kan hente på HubSpots hjemmeside. I rapporten svarer hele 70% af de adspurgte, at deres virksomheds vigtigste marketingsprioritet i de næste 12 måneder er konvertering af leads til kunder.

Det har altid været svært at bevise at kommunikations- og marketingindsatsen betaler sig og giver omsætning, men dette ændrer sig med inbound marketing. Det er nu muligt at følge de forskellige leads, når de klikker sig rundt på dine kanaler og dermed muligt at finde det helt rette tidspunkt at sende lige præcis den mail, der transformerer dem til kunder. Dette betyder, at marketing kan styrke virksomhedens bundlinje ved at skabe kunder gennem salgsklare leads. For at slutte, hvor vi begyndte, så lad os fortsætte med at hate på outbound marketing. HubSpots rapport slår nemlig fast, at 32% af de adspurgte sætter ’betalt annoncering (print, outdoor, broadcast)’ som topscorer, når det kommer til, hvad der efter deres mening, er den mest overvurderede marketing-taktik.

 

…du har brug for software

For at komme i gang med inbound marketing har du brug for at investere i software. Du har brug for et system, der kan organisere dine kontakter, tracke dine leads, automatisere din kommunikation og følge dine salg. HubSpot er den første og største udbyder af løsninger til inbound marketing, men de er langt fra den eneste. INETDESIGN anbefaler HubSpot, men der er en lang række andre systemer, der kan understøtte din inbound marketingindsats.

Om forfatteren

Camilla Tække

Camilla er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en baggrund fra Aarhus Universitet, hvorfra hun har en kandidatgrad i Medievidenskab. Hun er vild med ord og chokolade og ynder at kombinere disse, når det kan lade sig gøre.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.