Skip to the content

Hvad er SSL-certifikat (HTTPS)

- Komplet guide med information, råd og vejledning

Måske har du lagt mærke til, at nogle hjemmesider har ”HTTP://” i urlen, mens andre har ”HTTPS://” ?

Hvis du har en hjemmeside, en webshop eller en internet applikation, der håndterer brugeres eller kunders personlige oplysninger, så er det nu, du skal spidse ører!

Det lille ekstra ”s” i urlen handler nemlig om sikkerhed – SSL-certifikat (Secure Sockets Layer). Noget som både Google og dine besøgende ser på med kritiske øjne!

I det følgende kan du blive klogere på:

  1. Hvad et SSL-certifikat er
  2. Hvorfor det er vigtigt at have et SSL-certifikat
  3. Hvilke typer af SSL-certifikater der findes
  4. Hvad et SSL-certifikat koster
  5. Og hvordan du kan teste dit SSL-certifikat, hvis du allerede har et

Et SSL-certifikat giver sikkerhed og tryghed

SSL er en sikkerhedsteknologi, som gør det muligt at etablere en krypteret (sikker) forbindelse mellem webserver og webbrowser.

Helt konkret betyder det, at folk kan føle sig trygge, når de hiver dankortet frem for at købe produkter i din webshop eller når de udfylder en formular. Det kan de, fordi deres indtastede oplysninger som fx betalingskortinformationer og emailadresse bliver krypteret og dermed bliver langt sværere at få fat på for de forkerte hænder.

 

Vidste du, at Google straffer hjemmesider med en usikker (HTTP) forbindelse?

 

Hvorfor er det vigtigt at have et SSL-certifikat?

Det siger sig selv, at det er ret afgørende for din online forretning, om du har en sikker forbindelse (HTTPS) på din hjemmeside/webshop eller ej.

Hvor ville du selv føle dig mest tryg ved at handle online?

Når sikkerheden betyder noget for brugerne, så betyder det i særdeleshed også noget for Google! Sikkerhed er faktisk en topprioritet for Google og derfor straffes hjemmesider med en usikker forbindelse (HTTP) på følgende måder:

http - usikker forbindelse
  1. URLen markeres med et synligt ”ikke sikker”

  2. HTTP opfattes som negativ ranking faktor (ssl seo ranking)

  3. Google Shopping er ikke muligt med usikker forbindelse

SEO-optimering med SSL

Google gør altså brugerne tydeligt opmærksom på, når et website ikke er SSL-certificeret. Herudover skader det din hjemmesides SEO-performance, hvis du har en usikker forbindelse (HTTP). Googles søgealgoritme ser på en hel masse forskellige ranking-faktorer, når din hjemmeside indekseres i Google og siden 2014 har SSL altså været en af faktorerne (HTTPS as a ranking signal).

En investering i SSL er dermed også en investering i søgemaskineoptimering og dermed din synlighed i Google. Og alle ved, at synlighed i Google er Alfa Omega, hvis man gerne vil have kunder i butikken.

Så hvad venter du på? 
 

Valg af SSL-certifikat - hvad passer til dine behov?

Der findes overordnet 3 typer af SSL-certifikater at vælge mellem:

  • Domain Validation (DV SSL) DV
    certifikater valideres udelukkende på domænet gennem en e-mailadresse. Det er en hurtig og billig løsning.

  • Organization Validation (OV SSL)
    OV certifikater valideres gennem en bekræftelse af domæne og virksomhedsdata og er dermed en lidt længere proces, der kan tage op til 3 dage.

  • Extended Validation (EV SSL)
    EV certifikater er det højeste niveau af validering på domæneejeren. Denne validering kan tage op til en uge at gennemføre.


Det rette valg af SSL-certifikat er individuelt og afhænger af dine specifikke behov. Har du f.eks. en informativ hjemmeside uden en online shop, så kan du nøjes med et OV SSL-certifikat (grøn hængelås til venstre i urlen).

Har du derimod en webshop, bør du investere i et EV SSL-certifikat, som giver den højeste validering af dit website. Her får du en visuel blåstempling med en grøn hængelås og fremhævning af din virksomheds navn i urlen.

Antallet af domæner og subdomæner har også indflydelse på dit valg af SSL-certifikat (single-domain, multi-domain, eller wildcard certifikat).
 

Hvad koster et SSL-certifikat?

Prisen på et SSL-certifikat varierer afhængigt af type og antal (sub)domæner. Der findes mange forskellige leverandører og SSL-certifikat købes på et abonnement, som du betaler for én gang om året. Du kan vælge at købe det for et eller to år ad gangen – herefter skal det fornyes. Uanset hvad du vælger, så er det en for lille investering med en alt for stor betydning til at lade være.

Har du brug for hjælp til at købe, oprette og implementere et SSL-certifikat på din hjemmeside eller webshop, kan du få professionel hjælp hos INETDESIGN. Kontakt os for mere information og priser.

Gratis SSL-certifikat

Hvis du har en hjemmeside via Google My Business eller Blogger, tilbyder Google dig gratis SSL-certifikat. Herudover tilbyder flere webhoteller gratis SSL-certificat, som følger med, når du køber webhotellet.
 

Test dit SSL-certifikat

Hvis du har et SSL-certifikat er det selvfølgelig vigtigt, at det også virker.

Efter aktivering kan det tage et stykke tid for certifikatet at fungere, men hvis du er i tvivl om dit SSL-certifikat er korrekt installeret eller hvis du oplever problemer med dit SSL-certifikat, så kan du bruge dette værktøj til at tjekke efter.

Med SSL værktøjet kan du diagnosticere og lokalisere eventuelle fejl samt verificere dit SSL-certifikat.

Har du brug for hjælp til SSL-certifikat?

Vi har hjulpet masser af kunder med at sætte SSL-certifikater op og kan gøre det samme for dig! Kontakt os for yderligere information og priser.

Martin Rickmann

Director of e-business · Partner
martin@inetdesign.dk · 8612 2240

Om forfatteren

Maja Langberg

Maja er SEO & Social Media Manager med fokus på alt det, der skaber røre på bundlinjen. Hun har en cand.ling.merc i International markedskommunikation og PR (tysk) fra Aarhus BSS og har det bedst, når tallene mødes i en perfekt symfoni - og når hun kan skrue helt op for nørderiet.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.