Skip to the content

Google AdWords optimering: Sådan fik vi 221% bedre klikrate (CTR) med ny kampagnestruktur

 

 

I dag vil jeg vise dig en AdWords optimering, som har givet os tårnhøje klikrater på samtlige kampagner, vi har testet den på. Og i dette indlæg løber jeg optimeringen igennem trin for trin, så du kan gøre det samme med dine kampagner og se din CTR nå nye højder i 2020. 

Har du højdeskræk? Læs lige med alligevel. 

1

Hvad er en god CTR?

OK, før jeg afslører hvad og hvordan, vil jeg lige vise dig de vilde resultater fra en af vores kampagner.

Før vores optimering havde kampagnen en gns. klikrate på 6,64% (som jo faktisk er ret godt). Men det er bare ingenting mod den klikrate på 24,18% vi så efter optimeringen.

Det er en 221% forbedring!

 

 

Se lige den kurve, det er vildt!

En så god klikrate smitter selvfølgelig også positivt af på hele kampagnens effektivitet.

Stadig ikke overbevist? Puha, du er godt nok svær at overbevise.

Jamen, så se lige de her resultater fra et par andre kampagner.

 

 

Hvad med nu? Hvis ikke en gns. CTR på hhv. 32% og 20% kan imponerere dig, så behøver du vist ikke læse mere.

Godt så, lad os komme videre.

2

Sådan optimerer du din kampagne

Det, der sendte vores kampagner helt op at flyve, kaldes for SKAGs. Det er en sammentrækning af Single Keyword Ad Groups eller på dansk, enkeltsøgeordsannoncegrupper.

(Jeg kalder dem SKAGs fra nu af - det lover jeg)

SKAGs er en meget enkel måde at få mere kontrol over dine AdWords kampagner på og langt bedre performance. Og det er ret nemt at sætte op.

Du opretter ganske enkelt en annoncegruppe for hvert af dine søgeord og tilføjer søgeordet som eksakt match, sætningsmatch og bredt match med modifikator.

Og hvad betyder det så?

Jo, lad os nu sige, at du har en virksomhed, der renser swimmingpools. Så ser søgeordene i en af dine annoncegrupper fx sådan ud:

+professionel +poolrensning
”professionel poolrensning”
[professionel poolrensning]

Giv SKAG annoncegruppen det samme navn som søgeordet, i dette tilfælde ”professionel poolrensning”.

And that’s it.

Nu hvor du har 100% styr på, hvilke søgeord og søgetermer, dine annoncer bliver vist på, kan du begynde at skrive vanvittigt præcise annoncetekster, der meget nøjagtigt matcher dine søgeord.

Og det er netop det, der gør SKAGs så hamrende effektivt!

Sådan skriver du gode AdWords annoncer til din SKAGs kampagne:

Overskrift 1: Brug dit søgeord
Overskrift 2: Fortæl om dine fordele     
Beskrivelse: Fortæl om flere fordele. Og husk en call to action!
Visnings URL: Dit domæne (og dit søgeord hvis muligt)

 

 

Og det ekstra smukke er, at du kan starte din kampagne op med meget få søgeord. Din annonce bliver nemlig automatisk vist på relevante long tail søgetermer.

Dem skal du holde et vågent øje med under rapporten ”Søgetermer”. Her kan du se, præcist hvad folk har søgt på, når de har set dine annoncer. Det betyder, at du slipper for at bruge en masse tid på at lave søgeordsanalyse, da du med det samme ser præcis, hvad folk søger på og om søgeordene er effektive.

Finder du fx ud af at folk også søger efter ”billig professionel poolrensning”, så opretter du bare en SKAG med det søgeord også og tilføjer ”billig” som negativt søgeord i din oprindelige ”professionel poolrensning” annoncegruppe, så du undgår at de konkurrerer mod hinanden.

Altså, der er masser af fordele ved at bruge SKAGs... for lige at opsummere.

  • Nem kampagnestruktur
  • Højere CTR
  • Bedre Quality Score
  • Bedre gns. position
  • Lavere klikpriser
  • Lavere pris pr. konvertering
  • Mindre spild af budget
  • Mere kontrol over dine kampagner

Men det hele er ikke rosenrødt. Der er ulemper ved bruge SKAGs, jeg vil dog uden at tøve sige, at de er næsten ligegyldige, resultaterne taget i betragtning, men here goes:

  • Mere tidskrævende at sætte op
  • Kræver mere vedligehold
  • Tager længere tid at teste annoncer

3

Er Google AdWords blevet dyrt? Her er grunden (og derfor er SKAGs løsningen)

Google anbefaler at en annoncegruppe indeholder 10-20 keywords og nu fortæller du mig, at jeg kun skal have ét keyword i hver annoncegruppe?

I know, det virker mærkeligt. Forklaringen findes i den måde hvorpå AdWords bruger dine søgeord.

Ser du, for hvert søgeord du bruger, der rammer du et stort antal søgetermer. Og ofte er der ret mange, der slet ikke er relevante.

Se her hvordan søgeordet ”byg sommerhus” fra en af vores gamle kampagner har fået visninger og klik fra mere end 100 forskellige søgetermer, som i bedste fald har perifær relevans fx "ekstra hus i haven" og "maling af sommerhus indvendig".

Så hvis du har svært ved at få AdWords til at virke og give afkast og står med ineffektive og alt for dyre kampagner, er det med stor sandsynlighed fordi du betaler for traffik på søgeord, der ingen relevans har for din virksomhed.

Det problem løser SKAG kampagner.

 

 

Google vil sige noget i retning af, at det er for at hjælpe dig med at få dine annoncer vist, mens andre måske vil sige, at det er en hurtig måde for Google at give dig en masse klik på og få dig til at øge dit daglige budget = flere penge til Google.

Med andre ord...

Hvis du følger Googles anvisninger, så bliver AdWords alt for dyrt.

Men det behøver du jo ikke bekymre dig om mere, for nu ved du jo hvordan du optimerer dine kampagner med SKAGs.

Om forfatteren

Peter Bertelsen

Peter Bertelsen er Digital Marketer og jonglerer med online marketing, UX og digitalt design. Allerhelst med obskurt musik i ørerne og en kaffekop indenfor rækkevidde. Peter har været en del af INETDESIGN siden 2008.

Kontakt os

inetdesign er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning.