Previous

Vinder af Dynamicweb B2C solution of the year

Vinder af Dynamicweb B2C solution of the year

Wow! Vores løsning for LYSPUNKT vandt dette års Dynamicweb B2C Solution of the year, som blev uddelt i går. 

09 October, 2017

E-handelen vokser og én branche tager førertrøjen

E-handelen i Danmark bevæger sig kun én vej: opad. Det viser en ny rapport fra den danske gigant inden for online betaling, DIBS. De har for 11. år i træk taget temperaturen på den danske e-handel, og igen er der massiv vækst – faktisk på 19 % sammenlignet med sidste år.

Med en total omsætning på 39,1 mia. kr. (en stigning på 2 mia.kr. ift. 2016) er Rejser den kategori, som danskerne bruger flest penge på.

I rejsebranchen kæmper mange aktører om de samme kunder, og den hårde konkurrence skaber en fantastisk situation for kunderne, som har mange muligheder og prisklasser at vælge imellem. På nettet ligger hele verden for deres fødder, og de kan nemt sammenligne, hvad de får for pengene hos de forskellige udbydere. Men når danskerne skal svare på, hvorfor de vælger at handle online, er der særligt én begrundelse, som distancerer alle de andre: Det sparer tid og er nemt. Til gengæld forlanger kunderne, at den samlede pris, levering og andre vilkår fremgår tydeligt. Det er altså godt nyt for de udbydere, der ikke kan eller vil konkurrere på pris: Der er rige muligheder for at differentiere sig på andre måder.

Sådan differentierer du dig i et konkurrencepræget marked

Det gælder om at finde en niche, hvor kunderne får noget, de ikke finder andre steder. Skab en service, og opfyld de behov, som kunderne (måske) ikke ved de har:
Giv kunderne mulighed for at sammensætte deres helt egen unikke rejse på skæve tidspunkter, eller tilbyd dem et abonnement på det feriehus, som de kender og elsker, så de slipper for at stresse over bookingen år efter år. Eller hvad med et abonnement på en særlig kategori af huse, udvalgt så det passer specifikt til den enkelte kundes behov. Kort sagt gælder det om at give kunderne en unik oplevelse, som de ikke finder andre steder og som samtidig gør deres liv lettere.

Go Mobile – og markedsfør dine produkter

En anden interessant pointe i analysen er, at mobil og tablet står for flere og flere transaktioner. De mennesker, du ser i bussen eller venteværelset med næsen i telefonen, er kunder i gang med at søge informationer, tage beslutninger og gennemføre transaktioner. I 2016 var det 45 % af danskerne, der brugte deres smartphone i forbindelse med e-handel. I 2017 er procentandelen steget til 51%.

Det gælder altså om at tilbyde kunderne et mobilvenligt site, og selvfølgelig også om at lede dem i jeres retning med målrettet online markedsføring på de kanaler, hvor det er relevant.

Til sidst: Intet må stå imellem kunden og ”Køb”-knappen, så tilbyd at gemme kortoplysninger, tilbyd flere betalingsmetoder, og tag generelt kunden i hånden hele vejen igennem flowet.

Har I brug for hjælp med jeres online markedsføring eller med at skabe et brugervenligt website? Så kontakt os på telefon 86 12 22 40 eller mail@inetdesign.dk. Vi er altid klar til en snak om mulighederne. 

Om DIBS

DIBS er førende i Danmark inden for onlinebetaling og har mere end 15.000 webshops som kunder. I dag har DIBS nået 2 milliarder gennemførte transaktioner, så det er en aktør, der kender danskerne og deres online shopping-vaner ud og ind.