Previous

Facebook opruster online videoannoncering med køb af Liverail

Facebook opruster online videoannoncering med køb af Liverail

Gør jeres virksomhed sig i online videoannoncering? Hvis ikke, bør I måske hoppe på vognen nu!

Next

Digital + analog markedsføring = skøn toenighed

Digital + analog markedsføring = skøn toenighed
03 October, 2013

Content marketing - Tænk som en nyhedsredaktion

Kløften mellem journalister, kommunikationsafdelinger og marketingansatte svinder, da vi i høj grad er havnet i en brancheglidning for at vinde kampen om forbrugerens opmærksomhed. Content marketing betragtes som nøglen til effektiv marketing i dag og er kunsten at kommunikere uden at sælge.

Helt grundlæggende må virksomheder bryde deres traditionsbestemte ”jeg-føler-trang-til-at-sælge-og-reklamere” tankegang og fremover tænke som nyhedsredaktioner, der producerer og udgiver værdiskabende kvalitetsindhold, som aktiverer, engagerer og tiltrækker forbrugerne, så de føler en we’ness og co-creation over brandet. Således mindsker virksomheder for alvor muligheden at havne i skraldespanden sammen med resten af reklamerne, som vi hver dag bliver bombarderet med.

Content marketing er det nye sort, der skal synliggøre virksomheder med henblik på at opnå større gennemslagskraft. Den virksomhed, der tilbyder det bedste indhold, vinder. Punktum. I bund og grund og helt basalt handler content marketing om at producere værdiskabende indhold, der får forbrugeren til at sige ”holy shit”. Du synes nok, at denne definition lyder lige ud ad landevejen, og det er den helt grundlæggende også. Men er det virkelig så nemt at kaste sig ud i content marketing? Ikke helt, men vi skal prøve at lave det så overskueligt som muligt.

Til trods for, at fænomenet er forholdsvis nyt, så er content marketing faktisk gammel vin i nye flasker. Principperne bag content marketing kan spores langt tilbage, hvor virksomheder allerede i slutningen af 1800-tallet og i starten af 1900-tallet forstod at reagere på forbrugerens forventninger. Virksomhederne hoppede på content-vognen og skabte kvalitetsindhold i en til dels forbrugerbaseret tilgang. Vi er dog kommet et langt stykke vej siden dengang, men det gør det altså ikke mindre interessant, fordi hvad gør content så vedkommende anno 2013?

Det er de nye flasker. I dag har virksomheder i langt større grad mulighed for at pakke deres produkter ind i lækkert og appetitvækkende design, som hovedsageligt er udsprunget af de teknologiske fremskridt og det forandrede medielandskab, som vi i dag lever i. De traditionelle distributionskanaler er brudt ned af de digitale distributionsmuligheder, hvor virksomheder er i stand til at fange forbrugeren i det digitale univers.

”The Power of Story” har fået langt større gennemslagskraft, men vi kan relativt hurtigt konstatere, at det indholdsmæssige aspekt i content marketing stort set ikke har ændret sig siden slutningen af 1800-tallet, da eksempelvis John Deere lancerede magasinet ”The Furrow”, som af mange bliver døbt pioneren og ”The Real History” af content marketing. ”The Furrow” var content marketing dengang. Et magasin, hvis formål var at lære og uddanne landmand at drive deres virksomhed. Magasinet træffes nu også online, så se den seneste udgave her.

I 1800-tallet var selvsagt ingen websites, ingen blogs og ingen sociale medier. Medielandskabet afgrænsede virksomheder at tage udgangspunkt i magasiner som den eneste vej ud for dem, der ønskede at dyrke og producere fedt indhold. Så tilbage hertil. Hvorfor er content hastigt blevet det nye sort? Igen. De nye flasker. Da radioen blev opfundet, var radioen det nye sort. Da tv’et blev opfundet, var tv’et det nye sort. Da internettet blev opfundet, var internettet det nye sort. Da sociale medier blev opfundet, var sociale medier det nye sort, og således vil listen af platforme utvivlsomt fortsætte langt ind i fremtiden – langt ind i det digitale univers.

Står du derfor i den situation, hvor du overvejer at hoppe på content marketing-vognen, så må du være obs. på, at der i bund og grund ikke eksisterer en bestemt retningslinje for, hvordan content marketing dyrkes. Du kan uden tvivl finde tusindvis af online inspirationskilder til, 100 idéer om og ”how to”-lister over, hvordan andre gør, og hvordan du derfor bør gøre, men i bund og grund er det fløjtende ligegyldigt, hvad andre gør, og hvad andre siger, at du skal gøre. Det handler jo om at producere kvalitetsindhold, der henholdsvis sparker røv og skaber links, trafik og omtale til dine produkter. Det er derfor bare at komme i gang og træne hjernen til at producere gode idéer. Hjernen er en muskel, der skal trænes for at blive stærkere lige som alle andre, og derfor er det bare betydningsløst, hvad guruer, specialister og eksperter fortæller dig via deres blogindlæg og webinars. Det handler om at tænke selv, være kreativ og innovativ, så tænk selv, vær kreativ og innovativ på din egen måde. Lær kunsten at kommunikere uden at sælge.

Skriv dig dog bag øret, at pointen med content marketing ikke er mediet, men indholdet i mediet. Mediet er ikke budskabet, men budskabet er indholdet. Det er tilsvarende den situation, hvor du køber en ”bad-ass” bil, der skinner så meget af ”awesomeness”, hvor du så senere hen finder ud af, at under motorhjelmen tromler en kraftmaskine, der slet ikke matcher bilens udseende. Indholdet er primus motor, intet andet.

Overvejer du derfor seriøst at dykke ned i content marketing, så er vores bud, at du får stablet sammen et team af medarbejdere, der skal fungere og tænke som en nyhedsredaktion med henblik på at producere og udgive fedt indhold, som forbrugere vil have. Det handler altså om at skabe et centralt omdrejningspunkt for den indholdsbaserede strategi, og det kan iværksættes af såkaldte ”brand newsrooms”, der arbejder hurtigt og effektivt i det digitale univers.

En virksomhed, der har taget skridtet, er Virgin Mobile. Check it out her.

Psst! Husk selvfølgelig en content marketing strategi.

Psst! Psst! Lad være med at bombardere forbrugeren med rådne æg, der kun har som formål at reklamere.

Psst! Psst! Psst! Og for Guds skyld lad være med at være like-liderlig, for lad os slutteligt citere Peter Svarre hos In2Media for hans glimrende måde at illustrere, hvordan man som forbruger føler sig på de sociale medier, når virksomheder bliver like-liderlige:

"Som forbruger på de sociale medier føler man sig mere og mere som en storbarmet blondine klokken halv fem om morgenen på Crazy Daisy. Man er omgivet af brovtende og alkoholparalyserede hanaber, der alle vil have en med hjem i kassen, men ingen af dem er i stand til at føre en meningsfuld samtale. Virksomheder har kastet sig ud i en blind jagt på likers, followers, pinners, og hvad det ellers hedder, men de har i store træk glemt, hvad de sociale medier virkelig er gode til – nemlig til at være sociale".

Ja nemlig, ja.