Skip to the content

Tyskerne er glade for Danmark, og noget af det, de er allermest glade for, er ferie i sommerhus i Danmark. VisitDenmarks turistundersøgelse fra 2017 koncentrerer sig om danskere og udenlandske turister, der finder deres ferietøj frem i Danmark, og undersøgelsen viser nogle interessante tendenser hos vores storesøster mod syd.

Påvirkning

Det kommer ikke bag på mange, at internettet spiller en stor rolle, når der skal vælges ferie. 1 ud af 3 tyske turister bliver påvirket af internettet, når de skal træffe et ferievalg. Derudover spiller tidligere erfaringer ind hos intet mindre end 74 %, mens anbefalinger fra nære og kære betyder noget for 57 % af de rejselystne tyskere. 13 % vælger Danmark pga. inspiration på de sociale medier.

Den digitale rejse

Den digitale rejse begynder selvfølgelig på det føromtalte internet, og tyskernes foretrukne enheder til at tilgå dette utopiske land er smartphones (75 %) og desktop (76 %). Tallene fortæller en håbefuld fortælling om hjemmesider, der i højere og højere grad er responsive, så det rent faktisk er muligt at få en behagelig oplevelse fra en smartphones mindre skærm.

Efter lidt inspirationsjagt når de fleste tyskere til planlægningsfasen. Her tyr de til hjemmesider for overnatningssteder i højere grad end noget andet. Det er derfor helt essentielt, at man som overnatningssted skinner om kap med solen, når det kommer til, hvor lækker og brugervenlig ens hjemmeside og bookingsystem er. 53 % bruger nemlig dette som platform for rejseplanlægningen.

Booking

Tyskerne kan godt lide at være i god tid. 2 ud af 5 booker deres ferie 1-3 måneder før afrejse, mens 1 ud af 3 booker ferien 4-6 måneder før. 54 % booker direkte hos overnatningsstedet, mens 24 % booker via online bookingportaler. Faktisk foretager 71 % af alle tyskere deres feriebookinger online, mens 18 % bruger telefonen.

Når tyskerne har sat deres kufferter på gulvet i deres feriebolig, er de klar til at planlægge deres ferie. Hertil bruger 38 % internettet, 31 % bruger kataloger eller brochurer og 23 % bruger den lokale turistinformation.

Oplevelsen der giver og giver

67 % af de tyske turister vil besøge Danmark igen inden for de næste to år, ligeledes vil 2 ud af 3 ’meget sikkert’ anbefale Denmark som rejsemål til egen omgangskreds.

Fra tal til handling

Og hvad skal man så stille op med disse informationer, hvis man gerne vil være attraktiv for de attraktive tyskere? Udover at tage tallene seriøst, skal man sørge for, at tallene matcher egen indsats.

Brug krudtet på jeres online forretning. Det er jo der, kunderne er. 

Med størstedelen af alle bookinger foretaget online, skal det online spille. Det giver ikke mening at allokere ressourcerne, som man altid har gjort med en lille slat til online og resten til et noget forældet show. Kunderne er online, derfor bliver man nødt til at være det samme – og helst være det bedre end konkurrenterne. Det betyder en hjemmeside, der bliver opdateret og opgraderet, en bookingplatform der er brugervenlig, og det betyder selvfølgelig markedsføring, så turisterne finder jer på deres online jagt.

Vær der hvor turisterne er! 

Intet mindre end 75 % af tyskerne bruger smartphone som digital enhed, når den næste rejse begynder at glimte i horisonten. Det er derfor essentielt at have en hjemmeside, der er tilpasset tid, forskellige skærmstørrelser og forskellige brugsmønstre.



Marketing der spiller

En stor procentdel af de tyske turister booker deres ferie i god tid. Det er vigtigt både at ramme dem samt dem, der venter med at booke, til ferien er tættere på. Det handler selvfølgelig om nøje tilrettelagt (online) marketing.



Ekstra service

Erfaringer og anbefalinger betyder meget. Der er derfor vigtigt ikke blot at sørge for, at bookingen går som smurt, men at opholdet også flasker sig. Det kan være ved at yde ekstra service som fx en app med inspiration, et katalog over oplevelser, et turistkontor, en gratis flaske vand og en godte til børn og hund ved ankomst. Der skal ikke meget til for at gøre oplevelsen uforglemmelig – og der er jo ikke meget bedre end turister, der vender tilbage helt af sig selv…

Om forfatteren

Camilla Tække

Camilla er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en baggrund fra Aarhus Universitet, hvorfra hun har en kandidatgrad i Medievidenskab. Hun er vild med ord og chokolade og ynder at kombinere disse, når det kan lade sig gøre.

Kontakt os

INETDESIGN er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning. Vi bruger vores kreative og tekniske kompetencer til at levere højkvalitetsprodukter, som giver dig glade kunder.