Skip to the content

Tænk på brugerens søgeintention/search intent, når du laver SEO

Årsagen til at tænke på søgeintention er at du har større chance for at ranke godt med relevant indhold, hvis du optimerer mod en specifik intention. Søgeintention er noget som Google er blevet fantastisk dygtige til at forstå. Det er det fordi Google lærer af brugernes søgninger og deres følgende handlinger. På den måde kan de koble bestemte søgeord sammen med en intention om fx. at købe et produkt.

Hvad er søgeintention og hvad har det med SEO at gøre?

Søgeintention (Search intent) er kendt som en metode at søgemaskineoptimere på en mere nøjagtig og målrettet måde, da pointen er at ramme brugerne med indhold, der passer til den fase de er i på deres kunderejse.

Allerede nu giver det nok god mening for dig, hvorfor arbejde med søgeintention er en del af dit SEO arbejde, da det handler om at give dit indhold den vinkel, der får Google til at give dig en god ranking på dine søgeord, så dine landingssider bliver parret op med brugere, der sidder og søger med en bestemt hensigt - nemlig at finde dit relevante indhold.

Tilfredsstil brugerens hensigt med søgningen

Sørg nu for at opfylde det, som du lover brugeren i meta titel og meta beskrivelse at der vil være indhold om på landingssiden. Der er ikke nogen årsag til at løbe om hjørner med brugeren eller narrre brugeren til at tro at han får rådgivning, hvis han bliver mødt af hardcore salgsbudskaber på landingssiden. På samme måde skal man ikke lokke med billigste priser på et bestemt produkt, hvis man ikke er konkurrencedygtig på prisen. Så må man i stedet hive noget andet frem, som man er mega god til, eksempelvis hurtig levering eller rentefri betaling.

Herunder kan du læse mere om de 2 typer af hensigt, som vi vil gå i dybden med, og fortælle dig, hvordan du sikrer dig synlighed på de forskellige søgeintentioners søgetermer.

Informationssøgning

I research mode er brugerne på udkig efter flere informationer om et specifikt emne. Dette kan meget vel være en indledende fase, hvor brugeren endnu ikke har intention om at købe, men har brug for flere informationer inden brugeren rykker tættere på et køb. Disse søgninger rettet mod informationssamling er derfor vigtige for dig at samle på, hvis du gerne vil lave et salg senere i brugerens kunderejse. Og det er årsagen til at du også skal sørge for at lave content til denne søgeintention.

Søgninger rettet mod køb

Purchase intention keywords er begrebet for de søgetermer, der er lavet med hensigt at købe et produkt. Det betyder at kunden er ret langt i beslutningsfasen og godt ved hvad han eller hun vil have og mangler nu blot at finde den webshop, der har den bedste pris, en god service eller på anden måde kan overtale brugeren til at blive til en kunde. Ved at sørge for at dine landingssider og metabeskrivelser er skræddersyet til brugeren der er i købsmode og har lavet en købsorienteret søgning, øger du chancen for at I vinder trafikken fra brugeren, som med høj sandsynlighed kommer til at smide kroner på bundlinjen i din online forretning.

Hvordan spotter du søgetermerne til disse intentioner?

Der er flere intentioner i spil, når der laves flere milliarder søgninger på Google hver dag. Men i forhold til online webshops og andre services, der kan købes på internettet, så er det især intentionerne om enten research eller køb, som vi fokuserer på.

Men når du så har besluttet dig for at du skal have landingssider til de forskellige intentioner, som brugerne kan have - hvordan kommer du så på de magiske termer, der sender brugerne i din retning? Brug nedenstående indikatorer til at finde søgetermer til dine produkter eller services. Således kan du bygge dine landingssider op og sikre dig din del af trafikken fra mange mulige kunder.

Indikatorer for at brugeren er i research mode

  • Søgeord er typisk i flertal
  • Longtail keywords der inkluderer test, tipshvordanhvorfor

Indikatorer for at brugeren er i købsmode

  • Søgeord er typisk i ental
  • Søgeterm inkluderer modelnavn eller nummer
  • Longtail keywords der inkluderer pris, tilbud, billig, bestil

Tænk på kunderejsen og vind trafik

Jo bedre du er til at ramme kunder på de forskellige stadier i kunderejsen, som de befinder sig i, jo mere trafik til dit website kan du få. Dette giver dig chancen for at imponere dem med enten gode råd, gode USP'er eller andet, som de har behov for inden de laver et køb eller i det mindste kommer længere i deres beslutningsfase.

Et godt eksempel på søgningerne der bliver lavet i de forskellige kundefaser kunne være:

  • Attention:
    • Søgeord: Ferie 2019
    • 480 søgninger + ingen Ads på SERP + blandede resultater: kalenderoversigt, TUI, Spies etc.
  • Interest:
    • Søgeord: Hvor er der varmt i februar
    • 390 søgninger + ingen Ads på SERP + relevante guides og vejledninger fra rejsebureauer
  • Desire:
    • Søgeord: Ferie Spanien
    • 390 søgninger + ingen Ads på SERP + relevante informationer om Spanien og relevante rejseforslag fra rejsebureauer på destinationen Spanien
  • Action:
    • Søgeord: Billige rejser til Spanien
    • 880 søgninger + Ads på SERP mod afbudsrejser + mange relevante organske søgeresultater

(vi har brugt AIDA som model)

Så gør nu hvad du kan for at målrette dit content, give dine brugere bedre søgeresultater, og give dig selv større chance for at få fat i de relevante søgninger og relevante besøgende på dit website.

På samme måde kommer her en løftet pegefinger, da du kan risikere at miste meget trafik, hvis du ikke tænker på brugerens søgehensigt og behov. Og det er højst sandsynligt dine konkurrenter, der samler denne trafik op, som du har tabt.

Om forfatteren

Anne Boye

Anne Boye er kommunikationskonsulent med fokus på inbound marketing. Hun har en kandidatgrad i virksomhedskommunikation fra Aarhus BSS. Hun har det allerbedst med en hjemmeside i hænderne, som hun kan gøre visuelt indbydende og søgemaskineoptimeret.

Kontakt os

inetdesign er et digitalt bureau, der leverer brugervenlige, digitale løsninger til både B2B og B2C. Vi er forretningsorienterede og fokuserer på at skabe vækst i din forretning.